Niemand blijft graag hele dagen in huis, maar zodra de donkere wolken zich samenpakken en de dag een troosteloos tintje geven, blijven we het liefst lekker binnen. Bestaat er een verband tussen (meer) activiteit op social media en slecht weer? En kun je daarop inspelen?
Als het weer verslechtert, verandert het sentiment op social media, zo hebben wetenschappers in Californië ontdekt. Berichten met een negatieve lading namen toe met 1,16%, berichten met een positieve lading daalden juist met 1,19%. In principe zijn dat minieme verschillen, maar elk negatief bericht heeft weer nieuwe negatieve berichten tot gevolg. Hetzelfde geldt natuurlijk voor positieve boodschappen.
Dat betekent echter niet dat je op sombere dagen geen berichten hoeft te plaatsen. Sterker nog: als de zon zich even niet laat zien, neemt het gemiddelde aantal reacties toe met maar liefst 42%. Op regenachtige zondagen in de zomer verdubbelt het aantal reacties bijna, met een toename van 90%. Hoewel het verschil tussen weer en geen weer in de herfst- en wintermaanden misschien minder drastisch is, kun je altijd profiteren van slecht weer.
Il pleut? Pak je kans.
Op een donkere dinsdag in maart (of welke dag of maand dan ook) zijn mensen veel ontvankelijker voor goed nieuws. Of het nu sneeuwt, regent, hagelt of ijzelt: als het binnen behaaglijker is dan buiten wordt je doelgroep stukken levendiger. Heb je dus een kortingsactie, aanbieding of evenement op je planning staan en voorspelt het weerbericht niet veel goeds? Publiceer je bericht op een regenachtig of somber moment van de dag.
Werk je met een contentplanning en ingeplande berichten? Let dan op of het weerbeeld nog wel klopt met wat je in je berichten verkondigt. Je kunt prima op het weer inspelen (“Is het buiten maar niks? Tijd voor soep van Rick’s!”), maar alleen als je bericht echt klopt met het weerbeeld.
Hopelijk weet je nu iets meer over de invloed van het weer op social media gebruik. Volgende week lees je in onze blog alles over het tijdstip van de dag en het gebruik van social media. Volg ons in de tussentijd op Facebook!