Vorige week hebben we uitgelegd hoe zoekmachines werken. Nu leggen we uit met welke factoren je rekening moet houden als je sterke content wil creëren.

Hoe maak ik sterke content?

Onthoud goed dat zoekmachines bestaan om antwoorden te geven. Relevantie is dus van het grootste belang, en daar zijn sleutelwoorden voor bedacht. Deze sleutelwoorden moeten kloppen en voldoende aanwezig zijn. Voordat je een tekst gaat schrijven, is het verstandig om een zoekwoordenonderzoek te doen. Je weet dan waar mensen op zoeken, en op welke vragen je dus antwoorden moet geven. De KeyWord Planner van Google is een handig middel.

Let er bij het schrijven op dat je niet te veel sleutelwoorden gebruikt! Als de dichtheid te hoog is, wordt de content juist weer negatief beoordeeld. We leggen verderop uit hoe je controleert of de sleutelwoordendichtheid te hoog of te laag is.

Naast relevantie gaat het om nog veel meer factoren, zoals we eerder al hebben uitgelegd. Let erop dat je tekst lang genoeg is: minimaal 300 woorden is echt verplicht om goed gevonden te worden. De crawlers komen dan eerder en vaker uit bij jouw content. Houd de relevantie echter goed in de gaten als je een tekst gaan verlengen.

En plagieer niet! Plagiaat wordt door zoekmachines hard bestraft: je wordt dan veel negatiever beoordeeld. Probeer originele, frisse content te creëren. Let er ook op dat je genoeg links naar andere (relevante) websites in je tekst opneemt. Het aantal links van en naar je website bepaalt hoeveel toegangswegen er zijn. Hoe meer, hoe beter dus. Maar wel relevante links uiteraard.

Tot slot zijn alt-texts en rich snippets belangrijk voor de beoordeling van je website. De crawlers die je website afstruinen kunnen namelijk geen afbeeldingen zien. Je kunt die afbeeldingen wel voorzien van een omschrijving, alt-text genaamd. De crawlers lezen de alt-text om te weten wat er op de afbeelding te zien is.
De rich snippet is een kort stukje informatie dat je kunt lezen in de zoekresultaten, zoals je in het voorbeeld kunt zien. Zorg ervoor dat hier een relevante, maar korte omschrijving staat van de inhoud van je webpagina. Let erop dat je voor elke pagina afzonderlijk een rich snippet moet opgeven, niet voor website als geheel.

SEO en contentcreatie; het belang van goede content

Kan ik meten hoe goed ik het doe?

Gelukkig zijn er handige tools om te meten hoe goed je SEO is. Socialicious werkt zelf met Yoast, een gratis toepassing voor WordPress-websites. Heb je geen WordPress-website of gebruik je liever iets anders? Er zijn tal van SEO-checkers om je website door te lichten. SEO SiteCheckUp is één van de betere tools, en bovendien geheel gratis.

Nu weet je, in een notendop, hoe zoekmachines werken en hoe je je website optimaliseert. Vergeet niet dat er meerjarige studies zijn over zoekmachines en SEO, deze blogs zijn slechts een klein begin. Desalniettemin hopen we dat je wat wijzer bent geworden over zoekmachines en hun werking.

Mocht je hulp nodig hebben: Socialicious staat klaar om je te helpen met contentcreatie, SEO en webdesign!