In de praktijk krijgen we vaak te horen ‘of die lap tekst niet wat korter kan’. Begrijpelijk: niemand zit te wachten op een Homerische beschrijving over de bakker op de hoek. Toch is het belang van sterke content groot: hoe beter de kwaliteit van de content, hoe beter je website wordt gevonden door zoekmachines. En dus hoe meer bezoekers je pagina trekt. In dit eerste deel van deze blog lees je over de werking van zoekmachines.
Wat is SEO en hoe werkt het?
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Met SEO wordt het proces bedoeld om een website te optimaliseren voor zoekmachines, zodat de website beter gevonden wordt. Zoekmachines werken met complexe algoritmes die websites beoordelen op een groot aantal factoren. Er gaan geruchten dat Google zo’n 1000 beoordelingscriteria hanteert, en dat voor elke website die gevonden wordt. De belangrijkste criteria worden hieronder uitgelegd, laten we het eerst eens hebben over de zoekmachine zelf.
Met de term ‘zoekmachine’ noem je het beestje al bij de naam. Probeer het internet eens te beschouwen als een soort gigantische stad, met miljarden treinstations. Elk treinstation is een website. Door dit complexe netwerk van miljarden stations kruipen een soort robots, die crawlers of spiders worden genoemd. Deze crawlers bezoeken elke website die er is, scannen de inhoud en slaan die informatie op in een gigantische database. Als iemand een zoekopdracht wil doen, spreekt hij in feite deze database aan. Daar staat in waar het antwoord op de zoekopdracht gevonden kan worden. Die locaties, de websites dus, worden weergegeven aan degene die de zoekopdracht uitvoerde.
De zoekrobots, crawlers dus, verplaatsen zich van website naar website via links. Hoe meer links zich op een website bevinden, hoe meer toewegen er naar die website zijn.
Waarop wordt mijn website beoordeeld?
Zoekmachines dienen in feite maar één doel: het geven van het juiste antwoord. En dat moet zo precies en zo snel mogelijk gebeuren. Hoe hoog jouw website wordt weergegeven in de zoekresultaten, hangt dus af van hoeveelheid juiste antwoorden je hebt op veel voorkomende vragen.
Met ‘hoogte’ bedoelen we: op welke pagina in de zoekresultaten je wordt weergegeven. Wanneer je iets zoekt op Google, komt de zoekmachine al gauw met tienduizenden resultaten. Je leest echter hooguit de eerste tien, en de rest wordt nooit bekeken. Het is dus belangrijk dat je bij die eerste tien hoort.
Het is bovendien belangrijk dat je antwoord geeft op de juiste vragen. Zoekmachines letten op sleutelwoorden: als iemand zoekt naar nieuwe wandelschoenen, gaat de zoekmachine razendsnel op zoek naar websites die dat sleutelwoord of iets soortgelijks bevatten. Natuurlijk is er niet maar één website die wandelschoenen verkoopt. Daarom kijken zoekmachines naar honderden andere factoren die bepalen of je website geschikt is om antwoorden te verstrekken.
Zo wordt je content, de eigenlijke inhoud van je website, naast relevantie beoordeeld op updatefrequentie, lengte van de teksten, plagiaat, aantal links, sleutelwoordendichtheid, responsiveness, alt-texts en rich snippets. Hoewel er nog veel meer factoren meespelen, zijn dit de belangrijkste.
Hoe vaker een website wordt voorzien van nieuwe content, denk aan blogs, nieuwe artikelen of nieuws, hoe hoger de updatefrequentie is. Hoe langer de teksten zijn, hoe hoger de pagina wordt beoordeeld. Immers, meer tekst = meer informatie = meer antwoorden. Logisch, toch?
Je weet inmiddels dat alle websites worden opgeslagen in een enorme database. Die websites worden onderling ook vergeleken. Plagieer dus niet: gejatte teksten doen het beduidend slechter dan originele, frisse content. Zoekmachines kijken bovendien naar de hoeveelheid links en sleutelwoorden in de content en of de website ook voor mobiele apparaten geschikt is (responsiveness). Tot slot is het goed om te weten dat de crawlers geen afbeeldingen kunnen zien. Daarom wordt gekeken of die afbeeldingen zijn voorzien van een omschrijving, een alt-text genaamd. De rich-snippet is het stukje informatie dat je ziet in de zoekresultaten.
Zo. Nu weet je hopelijk iets meer over de werking van zoekmachines. Volgende week lees je hoe je sterke content creëert die goed gevonden wordt door zoekmachines.