Geen enkel sociaal medium kent zo’n visuele grondslag als Pinterest. Waar andere social media met de tijd mee zijn geëvolueerd, heeft Pinterest zich van meet af aan gericht op het vertellen van visuele boodschappen. Fijn, maar wat is het nu precies? En nog veel belangrijker: wat kan ik ermee en waarom?

Wat is Pinterest eigenlijk?

Pinterest werkt als een virtueel prikbord. Met de mobiele app of een plug-in voor je browser kunnen vanaf het gehele web (en dat is nogal wat) afbeeldingen op zogenaamde moodboards worden gepind. Deze moodboards kunnen door gebruikers zelf worden aangemaakt en beheerd, andere gebruikers kunnen deze boards volgen. Ook andere gebruikers zelf kunnen gevolgd worden. Bij het eerste gebruik vraagt Pinterest wat je interessant of leuk vindt om je vervolgens suggesties van pins, boards en gebruikers (oftewel pinners) te laten zien. Op de voorpagina, vergelijkbaar met je Facebooknieuwsoverzicht, krijg je deze suggesties te zien, naast pins en boards van mensen die je al volgt. Pins van andere mensen kunnen zelf ook weer gepind worden. Deze pins noemen we re-pins.

Wat kan ik ermee?

Pinterest is een geweldig interessant medium, ook voor marketeers. Pinterest is zo ingekleed dat een foto van welke website dan ook naadloos te pinnen is op één van jouw eigen moodboards. Copyrightschending, zeg je? Ook daar is iets op bedacht. De betreffende foto mag namelijk alleen binnen het sociale netwerk gebruikt worden, voor niets anders dan ernaar kijken en re-pinnen op andere moodboards. Meer over het copyrightbeleid van Pinterest lees je hier.

Omdat Pinterest zo’n visuele instelling kent, is het doodeenvoudig om je doelgroep te laten zien wat je maakt, doet, interesseert, intrigeert en boeit. Het cliché ‘Een foto zegt meer dan duizend woorden’ is nog afgezaagder dan de koninklijke toespraak op Prinsjesdag, maar daarom niet minder waar. Omdat het zo eenvoudig is om een dergelijke foto te re-pinnen, is interactie met de doelgroep makkelijker en laagdrempeliger dan ooit.

Waarom zou ik?

We snappen dat je statistieken erg interessant vindt. Maar om het rendement van Pinterest ten opzichte van andere social media te benadrukken, hebben we een aantal statistieken opgezocht en vergelijkingen getrokken.

En Pinterest doet ertoe. Het duurt gemiddeld 3,5 maand voordat een pin de helft van de te halen engagement heeft gehaald. Dat betekent dat een pin die aanslaat bij een breed publiek, meer dan een kwartjaar zal worden gedeeld en reacties zal vergaren. Dat is 1.680 keer langer dan een Facebookbericht. Een relevante omschrijving met een duidelijke call-to-action doet overigens wonderen op Pinterest: de engagement kan met één duidelijke CTA tot wel 80% worden verhoogd.

Een pin van je product met een prijsvermelding? Doe maar wel; zulke pins krijgen gemiddeld een derde meer likes/re-pins dan pins zonder prijsvermelding. Een pin gerelateerd aan een populair onderwerp (trending) genereert 94% meer click-throughs dan gewoonlijk het geval is.

Al die voordelen voor zoiets simpels als een fotootje pinnen? Jazeker, maar je moet er wel iets voor doen. Pinterest effectief inzetten vraagt niet veel tijd, maar wel veel aandacht. Kijk elke dag zo’n 15 à 30 keer of er nog iets te pinnen valt. Voornamelijk tussen 14u en 16u en na acht uur ’s avonds is de activiteit op het kanaal hoog. Speel daar dus op in en pin veel en vaak. Zorg er bovendien voor dat de achterliggende website, daar waar de foto vandaan komt, geschikt is voor mobieltjes; driekwart van al het verkeer op Pinterest komt van mobiele apparaten. Houd de trending topics in de gaten en speel erop in. Dat doe je door gerelateerde afbeeldingen te pinnen of te re-pinnen.

Pinterest is een bijzonder effectief (en leuk) sociaal netwerk waarmee je je online activiteit een flinke boost kunt geven. Zolang er je maar tijd en aandacht aan besteed. We hopen dat je met deze tips uit de voeten kunt, en zijn je graag van dienst als het gaat om social media, advies en diensten!