Checklist social media: goed van start na de zomer
Vanaf vandaag is de zomervakantie in heel Nederland afgelopen. Tussen de uitzinnige menigte op Lowlands, in de kroeg op Chersonissos of tijdens een lange wandeling op het mooie Madeira heb je waarschijnlijk geen moment stilgestaan bij je zakelijke social media kanalen. Werk aan de winkel dus! Met de zomerse euforie vers in het geheugen valt het niet mee om je zakelijke kanalen, die inmiddels misschien wel wat versloft zijn, up-to-date te krijgen en ook zo te houden. Socialicious heeft een checklist voor je gemaakt om je te helpen met het bijwerken van je social media kanalen. Zo kun je de laatste maanden van 2015 optimaal inzetten om tot een knallend einde te komen.
Welke kanalen ga of blijf je benutten?
Allereerst is het verstandig om na te gaan welke kanalen je nu gebruikt en of die kanalen nog wel bij je doelen passen. Is je doelgroep nog wel actief op het kanaal dat je nu gebruikt? Verkoop je bijvoorbeeld jongerenkleding, dan is het goed om te weten dat de meeste jongeren niet alleen op Facebook, maar ook vaak op Instagram te vinden zijn. Wil je je na de zomer gaan richten op de B2B-markt, maar ben je nog niet op LinkedIn te vinden? Dan is nu het moment om daarmee te beginnen.
Kanaal gekozen? Dan doelgroep bepalen.
Zorg ervoor dat je tot in de puntjes weet wie je doelgroep is en wat ze doen op social media. Nagenoeg elk social media kanaal biedt overzichtelijke tools die inzicht bieden in het gedrag en de aard van je doelgroep. Zorg dat je weet wat voor berichten aanslaan en wanneer de doelgroep online is.
Maak een contentplanning.
‘Doe jij die Facebook nog even?’ Social media kanalen bijwerken is geen klusje voor ‘erbij’. Maak van tevoren een planning en zorg dat je elke week minstens één à twee uur vrijhoudt om te besteden aan je social media kanaal/kanalen. Belangrijke punten op de agenda? Binnenkort uitverkoop of grote actie? Zorg dat ’t op social media staat! Neem belangrijke gebeurtenissen, seizoensacties of –artikelen en andere evenementen op in je zogenaamde contentplanning. Zo weet je (in ruwe lijnen) wanneer je waarover gaat vertellen op social media. Schrijf de berichten het liefst enige tijd van tevoren en plan het waar mogelijk in. Facebook biedt handige tools om berichten in te plannen, voor andere kanalen is onder meer het gratis programma Hootsuite erg geschikt.
Je planning is niet heilig.
Hoe zorgvuldig je contentplanning ook is, het kan altijd zijn dat je ervan moet afwijken. Regenachtig weekend voor de boeg? Verspreid dan geen ingeplande berichten waarin je mensen een heerlijk, zonnig weekend toewenst. Zulke berichten hebben geen enkel nut en nog erger: ze tasten het persoonlijke tintje van social media flink aan.
Wie is er wanneer verantwoordelijk?
Maak duidelijke afspraken over wie er verantwoordelijk is voor de social media kanalen. Ook in de weekenden moeten de kanalen bijgehouden worden. Dat wil zeggen: ook al staan er berichten ingepland en zijn je kanalen verder op orde, dan nog moet er iemand zijn die checkt of er nieuwe reacties of persoonlijke berichten binnenkomen. Iemand die op vrijdagavond reageert op een bericht en pas maandagochtend antwoord krijgt, is waarschijnlijk allang weer gevlogen.
Kijk goed naar het (resterende) budget.
Houd je advertentiebudget scherp in de gaten. Ga na hoeveel ruimte je budget nog heeft en wat je ermee wilt gaan promoten. Staat er een belangrijk evenement voor de deur, maar heb je alles al verbrast aan een bericht over je nieuwsbrief? Vette pech. Gepromote berichten moeten inspelen op de actualiteiten, op het juiste moment in beeld komen en het juiste onderwerp hebben. Is er op het moment van promoten geen belangrijk evenement, en is er geen noemenswaardig nieuws over jouw bedrijf? Durf dan gerust een ‘leuk’ bericht te promoten om engagement te creëren.
Monitor en evalueer.
Check minstens één keer per maand of je berichten de gewenste effectiviteit hebben. Scoor je nauwelijks likes of wordt er maar zelden doorgeklikt op je berichten? Dan doe je waarschijnlijk iets verkeerd. Plan de berichten op een ander tijdstip in of kies voor een andere tone of voice. Berichten die ’s avonds na 21:00u worden geplaatst, halen doorgaans niet veel uit.
In de winter zitten mensen meer binnen en zijn dus vaker geneigd hun social media te checken. Speel daar dan ook op in: pas het tijdstip van publicatie aan en publiceer frequenter, maar bied ook leuke content aan, om bijvoorbeeld ‘de koude wintermaanden door te komen’.Bloggen, bloggen, bloggen.
Bloggen is de sleutel tot een goede SEO voor je website, maar is ook voor social media onmisbaar. Een blog is goede en gewilde content; je doelgroep leest graag meer over jouw bedrijf of aanverwante noemenswaardigheden. Bovendien is een blogpagina die regelmatig geüpdatet wordt een perfect referentiepunt voor social media: berichten die refereren aan nieuwe blogs of anticiperende berichten op nieuwe blogs worden doorgaans goed gelezen.
Engagement, geen sales.
Houd altijd in gedachten dat social media nooit leiden tot keiharde sales. Je wilt bereiken dat je doelgroep het in de eerste plaats leuk vindt om je pagina te volgen. Laat de mensen zich herkennen in jouw content, toon je menselijk en probeer goodwill te creëren. Social media kanalen zijn een vorm van vrijetijdsbesteding, een schreeuwerig ‘Koop dit nu!’-bericht is daar niet op zijn plaats. Pull, don’t push.
Geen vakantiefoto’s.
Hoe belangrijk een menselijke toon ook is, plaats nooit en te nimmer privézaken op een zakelijk profiel. Natuurlijk heb je genoten van je vakantie en wil je dat met zoveel mogelijk mensen delen. Een zakelijke pagina met 1.500 volgers is dan een zeer aantrekkelijk medium. Dat snappen we volkomen, maar doe het niet. Mensen komen in de eerste plaats op je pagina af omdat ze het leuk vinden om het bedrijf of de instantie te volgen, niet de beheerder die acht dagen in Frankrijk heeft doorgebracht. Houd het menselijk, geëngageerd en persoonlijk, maar blijf professioneel.