’t Is een veel gehoorde vraag in social medialand: Wat is het rendement van social media? Na veel uren ploeteren op Facebook en Twitter kan ik maar weinig directe sales herleiden. De energie die we allemaal in onze social media stoppen, leiden eigenlijk nooit direct tot (meer) sales. Maar indirect des te meer! Het rendement van social media is hoog, maar direct moeilijk te herleiden. Hoe kom je er dan achter of je social media effort het beoogde effect heeft?

Social media ROI naar ROE

Er vindt een grote verschuiving plaats: van Return On Investment (ROI) naar Return On Engagement (ROE), wat betreft social media. Vijfjarenplannen voor de opbrengsten worden overboord gegooid en we kijken niet meer naar wat elke euro oplevert. Engagement is het nieuwe sleutelwoord. Maar wat levert die engagement je dan uiteindelijk op en wat is engagement precies?

Return on engagement

Return On Engagement (ROE) wil zeggen dat je als bedrijf een interactie hebt met je doelgroep. Het gaat niet om eenrichtingsverkeer, maar een conversatie, een dialoog. De kans op engagement kun je vergroten door je bereik te vergroten. Immers, hoe meer mensen van je gehoord hebben, hoe groter de kans is op een dialoog. Dat leidt weer tot meer potentiële klanten.

Wat levert de return on engagement dan op?

Dat is moeilijk in geld uit te drukken. We weten dat volgers van jouw kanaal een hogere koopintentie hebben dan niet-volgers. Bij Socialicious richten we ons op die volgers die geneigd zijn om een aankoop te doen. Dat doen we door die volgers op het juiste moment in hun customer journey te triggeren met een advertentie, een bericht of een campagne. Gebruikers die nog niet geneigd zijn een aankoop te doen, en zich dus nog aan het oriënteren zijn, proberen we over te halen om jouw product te overwegen.

Een voorbeeld: je bent de eigenaar van een goedlopende nagelstudio. Je wilt inspelen op vrouwelijke vakantiegangers die, vóór de vakantie, hun nagels willen laten lakken. Via verschillende kanalen zetten wij betaalde en niet-betaalde berichten in om deze vrouwen, die zich nu nog aan het oriënteren zijn, bekend te maken met jouw bedrijf, je producten én de garantie dat hun nagels de komende twee weken prachtig mooi gelakt blijven, ondanks invloeden van zee- of chloorwater. Deze berichten beïnvloeden de onderliggende gedachtegang van de potentiële doelgroep: vrouwen die mooie nagels op vakantie willen. Door de doelgroep op het juiste moment in hun customer journey te benaderen, hopen we dat we de doelgroep kunnen triggeren om hun nagels bij jouw zaak te laten lakken.

Wil je meer weten over de return on engagement die wij voor jou kunnen behalen, of meer informatie over social media? Neem dan contact met ons op!

Return on investment van social media