Zo’n drie weken geleden heeft Google haar zoekalgoritme ingrijpend aangepast: websites die moeilijk op een smartphone of tablet te bekijken zijn, komen lager uit in de zoekresultaten. Deze drastische wijziging wordt door de kenners schoorvoetend ‘Mobilegeddon’ genoemd: een samentrekking van ‘Armageddon’ en ‘mobile’. Wat zijn de gevolgen van deze wijziging, een kleine maand na de invoering?

Google

Google’s mobilefirst Mobilegeddon

Google heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat ze voorstander is van mobielvriendelijke websites. Eerder al werd aan mobielvriendelijke websites een label toegewezen, nu gaat het gehele zoekalgoritme om: websites die mobielvriendelijk zijn, krijgen voorrang. Websites met kleine, slecht leesbare teksten, veel links en schuifjes die niet werken op een smartphone worden voortaan lager weergegeven in de zoekresultaten. Google’s beweegredenen mogen duidelijk zijn: pakweg de helft van alle zoekopdrachten op Google wordt gedaan vanaf een mobiel apparaat. Het is logisch dat de zoekmachinegigant tegemoet komt aan gebruikers van smartphones en tablets.

Gevolgen van Mobilegeddon

De achterblijvers staan voor het blok: de website ombouwen, of veel internetverkeer mislopen. Heel veel, aangezien Google een marktaandeel heeft van ruim 90%. De gevolgen van deze algoritmewijziging kunnen dus aanzienlijk zijn. Veel bedrijven en websitebeheerders voelen zich dan ook gedwongen om hun websites op de schop te nemen en ze mobielvriendelijk te maken, een niet heel toevallig gevolg van de wijziging. Google is namelijk van mening dat gebruikers van smartphones en tablets te allen tijde snelle en relevante zoekresultaten moeten kunnen zien, ongeacht het apparaat waarmee gezocht wordt.

Gevolgen van Mobilegeddon

En de kleintjes dan? Hoewel Google’s onderliggende gedachte begrijpelijk is, vormt hij ook een strop voor veel kleine bedrijfjes. Heb je net een website die redelijk goed te vinden is, gooit Google haar algoritme om en is al je werk voor niets geweest. Hoewel Socialicious zich voornamelijk bezighoudt met social mediamarketing, kunnen we kleine ondernemers met een nu verouderde website ook uit de brand helpen. Voor een schappelijk prijsje bouwen wij een website voor je die altijd mobielvriendelijk is en helemaal SEO geoptimaliseerd.

Mobilegeddon Welke gevolgen heeft het?